Το Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών Θεσσαλονίκης ιδρύθηκε με βάση το άρθρο 46 του ν. 1268/82 και άρχισε να λειτουργεί από το ακαδημαϊκό έτος 1984-85, σύμφωνα με το αριθμ. 320/1983 προεδρικό διάταγμα. Με τη ίδρυσή του υλοποιήθηκε ένα παλιό αίτημα της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας (Δ.Ο.Ε.) για τη δημιουργία Παιδαγωγικών Τμημάτων Δασκάλων και Νηπιαγωγών στα Πανεπιστήμια.
Το 1997 (ΦΕΚ Β’ 989) συστάθηκαν οι 4 Τομείς του Τμήματος:
Αισθητικής Παιδείας
Συντονίζει τα γνωστικά αντικείμενα:
ΚΩΔΙΚΟΣ | ΓΝΩΣΤΙΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ |
4714 | ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ |
4721 | ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ |
4725 | ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΑΓΩΓΗ |
4759 | ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΘΕΩΡΙΑ ΤΕΧΝΗΣ |
4762 | ΜΟΥΣΕΙΑΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ |
4766 | ΜΟΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ |
4768 | ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ |
5082 | ΡΥΘΜΙΚΗ ΚΑΙ ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ |
4899 | ΜΟΥΣΕΙΑΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΚΑΙ ΠΡΩΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ |
5083 | ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΤΕΧΝΗΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ |
4770 | ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: ΕΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ |
Παιδαγωγικής
Συντονίζει τα γνωστικά αντικείμενα:
ΚΩΔΙΚΟΣ | ΓΝΩΣΤΙΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ |
4806 | ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΑ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ |
4813 | ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ |
4815 | ΘΕΩΡΙΑ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ |
4818 | ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ, ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ |
4823 | ΚΡΙΤΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ |
4828 | ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ |
4842 | ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΜΕ ΕΜΦΑΣΗ ΣΤΙΣ ΠΡΟΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ |
4850 | ΟΙ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ |
4853 | ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ : ΧΩΡΟΣ ΚΑΙ ΑΓΩΓΗ |
4855 | ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΤΗΣ ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ |
4906 | ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΣΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΑΙ ΤΗ ΜΑΘΗΣΗ |
4951 | ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ |
4984 | ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ |
4998 | ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΜΕ ΕΜΦΑΣΗ ΣΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ |
5007 | ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΜΕ ΕΜΦΑΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ |
5017 | ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ |
5025 | ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΥΠΑΘΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΟΜΑΔΩΝ |
5031 | ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ |
5043 | ΠΡΑΚΤΙΚΗ 'ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: ΠΡΩΙΜΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΣΕ ΝΗΠΙΑ ΜΕ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ |
5081 | ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ ΚΑΙ ΜΗ ΤΥΠΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ |
5084 | ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ |
5046 | ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ: ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΙΔΕΩΝ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ |
5047 | ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ |
5049 | ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΜΕ ΕΜΦΑΣΗ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ |
Ψυχολογίας & Ειδικής Αγωγής
Συντονίζει τα γνωστικά αντικείμενα:
ΚΩΔΙΚΟΣ | ΓΝΩΣΤΙΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ |
5052 | ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ |
5055 | ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ: ΓΝΩΣΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ |
5058 | ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ: ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ |
5062 | ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΨΥΧΟΠΑΘΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ |
5063 | ΓΝΩΣΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ |
5064 | ΓΝΩΣΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ: ΔΟΜΗ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΓΝΩΣΤΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΩΝ |
5065 | ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ |
5066 | ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ - ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ |
5068 | ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΕ ΕΙΔΙΚΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ |
5069 | ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ |
5070 | ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ |
5071 | ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ |
Γλώσσας & Ιστορίας
Συντονίζει τα γνωστικά αντικείμενα:
ΚΩΔΙΚΟΣ | ΓΝΩΣΤΙΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ |
5072 | ΠΑΙΔΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ ΚΑΙ ΜΜΕ |
5073 | ΠΑΙΔΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ |
5074 | ΝΕΟΤΕΡΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ |
5075 | ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΙ ΚΑΙ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ |
5076 | ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΚΑΙ ΠΡΩΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ |
5077 | ΕΤΕΡΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ |
5078 | ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΚΑΙ ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ |
5079 | ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ |
5080 | ΦΥΛΟ ΚΑΙ ΤΑΥΤΟΤΗΤΕΣ |
24206 | ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΑΓΓΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ |
Από το ακαδημαϊκό έτος 2000-2001 μετονομάζεται σε Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (με το αριθμ. 231/2000 προεδρικό διάταγμα) και από το 2002-2003 στεγάζεται στον Πύργο της Παιδαγωγικής Σχολής, για τον οποίο, εκτός από το υπάρχον κτίριο, προβλέπονται δύο ακόμη πτέρυγες.
Ο συνολικός αριθμός των φοιτητών/τριών που αποφοίτησαν μέχρι σήμερα (23.07.2024) είναι
7.156 από το προπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών,
1.308 από τον δεύτερο και τρίτο κύκλο σπουδών,
2.338 από το «Πρόγραμμα Εξομοίωσης των αποφοίτων των Παιδαγωγικών Ακαδημιών» (ΕΠΕΑΕΚ) και
2.000 (κατά προσέγγιση) από το «Διδασκαλείο του Τμήματος Νηπιαγωγών ΑΠΘ»
ενώ έχει "κληρονομήσει" το αρχείο των 3.548 αποφοίτων της Σχολής Νηπιαγωγών Θεσσαλονίκης (Περαία, έως το 1989).